VIRDIestimat i Google Sheets

 Hei!

(This will be in Norwegian, as it only applies to norwegians or people wanting to buy or sell real estate in Norway)

(tldr i fet skrift mot slutten)

Dere kjenner kanskje til virdi.no (Min eneste relasjon til den tjenesten er som bruker).
Det er kort fortalt en tjeneste som gir estimerte boligverdier. Men boligprisene endrer seg over tid, og jeg liker i alle fall å ha en idé om hva min bolig er verdt (ifølge Virdi). Det er en smal sak å bokmerke siden for min leilighet og sjekke en gang iblant, men jeg liker også å integrere dette tallet med andre nøkkeltall i min økonomi. Her kommer Google Sheets inn i bildet. 

Jeg ønsker å kunne hente tallet fra Virdi automatisk, inn i en celle i Google Sheets. 
Sånn gjør du det:

Finn boligen på virdi.no. Her bruker jeg en helt tilfeldig leilighet som eksempel. Linken du skal ende opp med skal se ut som dette: https://virdi.no/bolig/oslo/0368-oslo/kirkeveien-37a/H0201

Her skal du kunne se VIRDIestimatet, som dette: 




(Teksten "12 328 700" er vi interessert i her)

Så, finn deg en celle i Google Sheets. Formelen som skal inn ser ut som dette:
=IMPORTXML("https://virdi.no/bolig/oslo/0368-oslo/kirkeveien-37a/H0201","//app-estimate-tab/p[1]")

Det som skjer her er at Sheets laster inn nettsiden fra den linken, så velger den det elementet som inneholder prisen. Elementet for prisen kan man finne med inspect element, copy XPATH, så velge siste element og ha // foran. Kort fortalt. Jeg er ingen ekspert her :)

Cellen min viser da 12 328 700 kr
Men dette er i Sheets' øyne tekst, og ikke et tall. For å få ut det vi ønsker, kan vi bruke Regex. 
Da kan vi pakke den forrige formelen inn i en REGEXREPLACE-formel, som dette:

=REGEXREPLACE(IMPORTXML("https://virdi.no/bolig/oslo/0368-oslo/kirkeveien-37a/H0201","//app-estimate-tab/p[1]"),"[^0-9]","")

Det som skjer her er at REGEXREPLACE velger alt som IKKE er tall fra 0-9, og erstatter det med ingen ting. I dette tilfellet fjernes mellomrom, k og r. Da står man igjen med bare tall, her 12328700. Og det tallet kan man så bruke i regnestykker i Sheets, da det nå kan tolkes som et tall og ikke som tekst.

Det var alt for nå, håper du lærte noe :) 
(og jeg håper Virdi kan gi oss et åpent API, eller i det minste ikke ødelegge denne måten å hente data på.)

// Kevin

Comments

Popular posts from this blog

Hidden settings in the Raspberry Pi Imager

Getting the Miyoo Mini Plus battery into Home Assistant

Getting Company Portal apps locally using PowerShell (no auth!)