Maxus e-Deliver 3 i Norge har IKKE Android Auto eller Apple CarPlay

 This post will be in norwegian, as it (as far as I know) only applies to the norwegian market. English tldr at the bottom. 

Jeg har nylig blitt deleier av en Maxus e-Deliver 3, og har oppdaget noe som jeg syns må få større oppmerksomhet. 

Alle anmeldelsene jeg så rundt denne bilen i forkant, viste at denne har Android Auto og Apple CarPlay.
Men når vi kjøpte vår, oppdaget vi at USB-porten tiltenkt dette manglet. Ifølge forhandler ble vi fortalt at bilen er tilpasset det norske markedet og har dermed DAB-radio i stedet for Android Auto og Apple CarPlay... 

Det var ingen dealbreaker for oss under kjøpet, men veldig surt å lære først når vi sto der og så bilen med egne øyne i Norge. Så om du vurderer Maxus e-Deliver 3 og den er importert av forhandler, vær klar over dette. 

Hvordan DAB er implementert er noe teknisk interessant. USB-porten tiltenkt Android Auto/Apple CarPlay finnes tilsynelatende likevel, om så virtuelt. Jeg har ikke (enda) undersøkt baksiden av dashbordet grundig. Personen vi snakket med hos forhandler kunne ikke utdype så mye, men selve medieenheten var tilpasset DAB, hvertfall på maskinvarenivå. Men i programvaren har den ikke en egen DAB-seksjon, som FM/AM radio. DAB-kanalene finnes som "filer" på "USB-minnet". Virker litt hacky og snedig etter min mening. Selv skulle jeg ønske man kunne bytte dette tilbake, men for oss som har garanti på bilen og DAB er konfigurasjonen ment for norske forhold, ser dette dystert ut. Vi får klare oss med smarttelefon i holder på dashbordet.

English tldr: The car does not have Android Auto or Apple CarPlay in the norwegian market. Because of the weird norwegian radio situation that no one asked for.

Comments

Popular posts from this blog

Hidden settings in the Raspberry Pi Imager

Getting the Miyoo Mini Plus battery into Home Assistant

Getting Company Portal apps locally using PowerShell (no auth!)